Kritériá pre talentové skúšky a pre prijatie do prípravného štúdia hudobného odboru

Hlasový potenciál
  1. zaspievať jednoduchú ľudovú alebo umelú pieseň bez opory, t.j. klavírneho sprievodu;
    sledovať schopnosť správne si začať;
    sledovať čistotu intonácie;
  2. zaspievať tú istú pieseň so sprievodom;
    zistiť schopnosť prispôsobiť sa hudobnému nástroju (začať podľa udaného tónu);
    pri zmene tóniny schopnosť prispôsobiť sa harmonickej zmene;
  3. schopnosť zaspievať – zopakovať zahraný alebo učiteľom interpretovaný tón na určitý vokál intonačne čo najlepšie;
    učiteľ hrá alebo spieva tóny rôznej výšky a sleduje schopnosť intonačnej čistoty;
    zároveň sa sleduje hlasový rozsah a poloha hlasu uchádzača;
Sluchové schopnosti
  1. schopnosť rozlíšiť vysoké a nízke tóny, pričom výškový rozdiel oboch zahraných tónov sa postupne zmenšuje;
    Poznámka: pri tejto úlohe sa stáva, že skúšané dieťa nevie, čo je vysoký a nízky tón a tak sa používajú aj výrazy tenký a hrubý tón, alebo sa jednotlivé tóny pripodobňujú k určitým zvieratkám, napr. vysoký – myška, nízky medveď;
  2. schopnosť rozlíšiť stúpajúcu a klesajúcu melódiu;
    zahrá sa rad tónov a dieťa má určiť, či melódia stúpa alebo klesá;
    najskôr stupnicový rad diatonický, potom chromatický;
    Poznámka: opäť niektoré dieťa nepozná termíny stúpať a klesať a tak sa používajú výrazy ako hore a dole, alebo od myšky k medveďovi a naopak;
    Identifikovanie radu tónov je potrebné pre neskoršie praktické hranie, pre melodické a dynamické vedenie línie hlasu.
Rytmické cítenie
  1. učiteľ zatlieska určitý jednoduchý rytmický útvar a dieťa ho po ňom zopakuje;
    sledovať schopnosť rytmickej pamäte;
    sledovať motorickú schopnosť;
    sledovať rytmickú presnosť;
    vystriedať viacej jednoduchých a nie dlhých rytmických úryvkov;
  2. tlieskanie alebo ťukanie podľa metronómu;
    zistiť schopnosť rovnomerne ťukať;
    schopnosť prispôsobiť sa danému rytmu aj pri zmene tempa;
    schopnosť udržať si tempo (veľmi pomalé aj veľmi rýchle) aj po zastavení metronómu a ďalej pokračovať;

Rytmus je nesmierne dôležitý, lebo rytmickému cíteniu sa nedá naučiť – buď ho dieťa má alebo nie. Preto najdôležitejším kritériom pre prijatie je dobrý rytmus. Samozrejme aj ostatné zložky sú významné, napr. u sláčikárov je podstatný výborný sluch. Dôležité je veľmi zodpovedne zhodnotiť všetky zložky – hlasovú, sluchovú aj rytmickú.